try click.................

Wednesday, February 24, 2010

HELP me Plan for My FUTURE !!!

hi everyone..

Last 3 weeks full of glorious and confusing moments in my life..i don't know why.. that weeks I started having some plan 4 my future. it kept flying in my mind..

I'll be finish my Degree on late April, that's why i kept thinking of things that i should do after this..

I need someone to HELP me make one good choice among the choices that i have now..

PLAN 1: Further my study for Master Degree in USM..(but don't know where to apply the scholarship..not loan)

PLAN 2: Further my study Master Degree abroad (might be Japan or Korea because their government offer scholarship for Malaysian students)..but I feel a bit scare if my application is not reach the needs of Korea n Japan Government..It's not that easy because they'll only pick around 10 scholars..

PLAN 3: Applying for posting as a school teacher besides continuing my part-time work as a swimming instructor (possible to get promotion after I've finish my life saving license).

PLAN 4: Applying for posting as a school teacher besides continuing my Master Degree in USM or other univ. in Malaysia, as part time students. Might take longer time to finish my Master Degree.


SO, WHAT SHOULD I CHOOSE??

7 comments:

  1. heheeee fa..ape yang aku tahu.. mu meme nok sambung blaja.. since, ak g umroh dulu pon..mu pese ko aku doakan agr mu bleh smbung smpai PhD. so.. aku sngt la respect ko mu bab nok sambung ngaji nih.. pasal pilihan mano.. ak cadangkn.. istikhorohlah.. since mu sendiri pon ado plan doh..cuma x tau which one better..aku.. pon x tau.. tapi ALLAH tahu.. so, tanya lah DIA... ^_^

    ReplyDelete
  2. thanks na..
    mu doakn aku ko masa gi umrah dulu?

    ReplyDelete
  3. complicated nya..huhu
    aku pn xtau nk bg cadangan apa..
    tp aku rasa mcm plan 2 je ok coz kalo ko smbng ada offer scholarship..
    plan 4 ok gak tp lmbt ckt la abs nya..huhu
    apa2 pn minx petunjuk dr ALLAH..

    ReplyDelete
  4. k,ko rasa if ko further stdy kat usm 2,ko nak mek bhgian pe?dulu ko tnyer physio kt uitm kan?ad master 2 kat snie..by the way, if ko rasa ko leh dpt keje,beter ko keje la..cari pengalaman dulu..kan majikan leh support stdy..2 yg ak rasa la..

    ReplyDelete
  5. Dear Tihah, sorry..just read your msg on facebook. betul kate kawan2 yg lain tu tihah, istikharah n minta lah petunjuk dari Allah.
    What u really want in life now, kawin ke, belaja ke, keje ke.
    tp duk dengar hang cite nk sambung blaja, takkan la saje2 nk tambah lg setahun belaja kalau takde rasa kt hati kan?
    Do u really want to study overseas? Kalau nk then just go for it. Korea jepun tu is one of the best ke? ohh.. u already learn Japanese pun.
    pasal dpt ke tak tu kite mmg takkan tahu, Allah knows best :), so just try your best.
    Try mintak dgn Kementerian Pendidikan Mlysia, or Kementerian Pengajian Tinggi kaalu yg berkaitan dgn cikgu. JPA or Mara for others. Try2 je any scholarship yg ada.

    And rasanya tak salah kan kalau apply jugak Master dekat dalam negeri as back up.

    Betul jugak kata zarra tu (ni bukan temah kan?), klau keje pun lepas tu, our companies or KPM for teachers boleh sponsor jugak study.

    Tanyalah Allah :) at the same time do ur best jugak.

    ReplyDelete
  6. tihah,
    i'm not really sure for ur case..
    for me, lepas graduate sy mau kerja dlu..
    if nak buat master, bley buat PJJ...
    sbb company skrg demand experience more than ur cert.. huhuhu...

    in this case,
    u need to ask urself first..
    ap y awk crik dlm life awk?
    jdik cikgu? swimming trainer? or study?

    then, yang mana awk lebih enjoy?
    bcoz sometime we do hv our ambition, but we don't really enjoy with it..
    and working is for overall of our life..
    xkan kte nak kerja hari ni,
    esok lusa nak berenti right?

    kalau blaja pulak,
    mana-mana u ada klebihan dia..
    but bgantung pd course awk..

    tp, y penting find out urself first and tawakal..

    pkir baik-baik yek ;)

    ReplyDelete